nautica

English (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)
  • Egipskie kolory
    Egipskie kolory
    Nurkowy raj ! barwy Morza Czerwonego w zasięgu ręki !
  • Egipt zaprasza
    Egipt zaprasza
    W Egipcie czekają na Ciebie luksusowe łodzie nurkowe - na pokładzie wszystko i mnóstwo wrażeń !
  • Egipt zaprasza !
    Egipt zaprasza !
    Łodzie nurkowe czekają - zapraszamy do Egiptu
  • Wraki Morza Czerwonego
    Wraki Morza Czerwonego
    Na granicy wody i powietrza - zobacz wraki Morza Czerwonego

Egipt - przegląd informacji

thistel-1W 1956 Jacques Cousteau, ze swym mistycznym statkiem oceanograficznym Calypso, odkrył wrak Thistlegormu na zewnętrznej stronie niekończącej się rafy znanej jako Sha'ab Ali, na zachód od wybrzeża Synaju.

Statek zbudowano w 1940 roku jako transporter. Został on zwodowany 9 kwietnia 1940 roku w celu wzmocnienia brytyjskiej flotylli. Wchodząc w skład konwoju 16 okrętów przewożących na swym pokładzie sprzęt wojskowy, wyładowany był materiałami dla żołnierzy brytyjskich walczących w Północnej Afryce (amunicja, granaty ręczne, miny, 165 motocykli, samochody, ciężarówki Bedford , dwa czołgi, dwie lokomotywy, części zapasowe, lekarstwa, opony, gumowe buty etc).

thistel-26 października 1941 roku, podczas rejsu z Kapsztadu do Tawfiq, statek został zaatakowany przez bombowce niemieckie He111. Thistlegorm został trafiony przez dwie bomby w okolice mostka. Uszkodzenia te spowodowały wybuch kotła parowego, a następnie po 10 minutach wybuchła amunicja, co przesądziło o losach statku, który po kolejnych 10 minutach zatonął, uderzając pionowo w dno.

Cousteau znalazł wrak, który pomimo pożaru wynikłego podczas bombardowania, pozostał tak naprawdę nietknięty, tak jak i przewożony przez niego ładunek. Cousteau udokumentował to odkrycie w jednym ze swych filmów dokumentalnych, aby szersza publiczność mogła zapoznać się z tym niesamowitym wrakiem, traktowanym jako najważniejszy punkt programu podczas nurkowań w Morzu Czerwonym.

Thistlegorm leży 19.2 mil od Ras Mohammed i 31.2 mil od Zatoki Naama (dopłynięcie łodzią zajmuje ok. 4-5h ).

thistel-3Eksploracja statku zazwyczaj dokonywana jest w dwóch fazach. Pierwsze zanurzenie wykonuje się rankiem. Jest to pierwsze, generalne zwiedzenie statku. Zaczynamy od najgłębszego poziomu rufowego, najlepiej od strony zachodniej (w ten sposób oglądać można ciężki pistolet maszynowy oraz działo przeciwlotnicze, znajdujące się na pokładzie na 25m). Obok widzimy ogromne dziury, które powstały na skutek uderzenia niemieckich bomb, które trafiły ładownię nr 4, zawierającą amunicję, bomby, dwa czołgi MK II bren Carrier oraz lokomotywę (która teraz leży na 28m , ok. 30m od statku). Po obejrzeniu tych atrakcji, podążamy wzdłuż mostka. Na 15m dostrzegamy idealnie zakonserwowaną wyciągarkę kotwicy.

thistel-4Pierwsze zanurzenie nie jest ograniczone do podziwiania tylko i wyłącznie zewnętrznej struktury statku, ale także do zapoznawania się z bogactwem fauny (ławic Batfish i barakud, dużych groupers, ławic Snappers, Jackfish, Butterflyfish, Surgeonfish, Crocodilefish, Sabre squirrelfish i Soldierfish. Thistlegorm staje się dzięki temu bogactwu sztuczną rafą koralową.

Drugie zanurzenie po południu to eksploracje środka statku, trzech ładowni i ich zawartości. Ładownia I jest najbardziej interesująca. Najgłębsze jej części zawierają leki, karabiny Lee Enfield MK III, gumowe obuwie i opony, a jej wyższe poziomy okupowane są przez motocykle BSA i kilka samochodów Morris. - Ładownia II, leżąca w połowie statku, wraz z wejściem odgrodzone są dwoma wagonami. Ta ładownia również ma dwie sekcje: niższa zawiera ciężarówki Bedford a wyższa motocykle BSA i samochody Morris. Zaraz obok, w kierunku rufowym od drugiej ładowni, znajduje się mostek prowadzący do kabiny kapitana.

thistel-5Idąc dalej, dotrzemy do ładowni III, zawierającej głównie amunicję i granaty ręczne. Następnie, poza ładownią, widać dziurę po kominie, a dalej ogromną dziurę - miejsce w którym przed atakiem znajdowała się czwarta ładownia. Stoją tam dwa czołgi MK II Bren Carrier, które oglądaliśmy już podczas pierwszego nurkowania. I tak kończymy drugie zanurzenie. Tak naprawdę, aby obejrzeć cały wrak i jego zawartość powinno się zanurkować przynajmniej 10 razy.

Niestety, obecnie na Thistlegormie jest po prostu za wielu nurków. Ich obecność stanowi zagrożenia dla delikatnej struktury statku, której zachowanie staje pod coraz większym znakiem zapytania. Pęcherzyki powietrza, zbierające się pod metalem powodują gwałtowną korozję, która prowadzi do wiadomych wypadków. W bliskiej przyszłości mają zostać wprowadzone znaczne ograniczenia dotyczące nurkowania - albo nawet przebywania w pobliżu wraku - aby ocalić ten niesamowity zabytek historyczny.

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE:

  • niesamowicie interesujące nurkowania na wraku, w prawie nienaruszonym stanie.
  • ogrom wspaniałej fauny
  • miejsce trudne do znalezienia bez GPS (nawigacji satelitarnej)
  • trudne nurkowania ze względu na obecnośc prądów
  • często słaba widoczność
  • należy zachować ostrożność podczas wycieczek wewnątrz wraku
  • praktycznie stale jest tam zbyt wielu nurków - interesujące miejsce do uprawiania fotografii podwodnej

Więcej artykułów…

Strona 9 z 10

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Nautica Travel

Nautica Safari

Nautica Vis

Nautica Egipt