Wrak holownika Ursus – opis miejsca nurkowego
Min. stopień: Extended Range/Tec45/DecoProcedure
W odległości około 4 mil morskich od portu w Visie, w pobliżu przylądka Stončica, w wyniku działań wojennych zatonął w 1941 roku holownik Ursus.
Nurkowanie na wraku holownika Ursus
Rufa wraku opiera się o wzniesienie, które jest przedłużeniem zbocza podwodnej góry. Holownik o długości 35 m pochylony jest dziobem w dół, spoczywającym na piaszczystym dnie na głębokości 55m. Nurkowanie zaczynamy od części rufowej, na 45 metrach. Widoczne są tam mosiężne tablice z nazwą statku oraz poskręcane stalowe rury używane do ochrony ładunku. W środkowej części możemy dostać się do zniszczonego komina, przygniatającego mostek. Część dziobowa, głębiej zanurzona (55m.), także jest warta obejrzenia, ponieważ znajduje się na niej małe działo. Nurkowanie odbywa się na otwartym morzu z dala od ścian i wybrzeża.
Historia wraku holownika Ursus
Holownik Ursus zatonął w wyniku działań wojennych. Włoski statek wypłynął z portu w Zadarze 30 stycznia 1941 roku. W tamtym czasie Zadar stanowił włoską enklawę na wschodnim wybrzeżu Adriatyku. Misją holownika było dostarczenie uzbrojonego pontonu – bezsilnikowej, unoszącej się na wodzie platformy, operującej w czasach II wojny światowej w płytkich lagunach i ujściach rzek – do Albanii. Następnego dnia, kiedy Ursus mijał wyspę Vis, płynąc w kierunku Korčuli, w odległości około mili od niego wyłonił się brytyjski podwodny stawiacz min Rorqual. Natychmiast po wynurzeniu okręt podwodny przystąpił do ostrzału. Jeden z pocisków trafił w maszynownię.
Włoski holownik stanął w płomieniach. Przewożona amunicja zaczęła wybuchać, a w wyniku eksplozji kilku członków załogi zostało wyrzuconych do morza. Ursus zaczął tonąć, jednak część załogi zdołała go opuścić na tratwie ratunkowej. Załoga uzbrojonego pontonu z kolei otworzyła ogień w kierunku okrętu podwodnego. Rozpętała się bitwa na morzu, którą przerwało pojawienie się samolotu jugosłowiańskiej marynarki wojennej. Rorqual przerwał atak i wrócił pod wodę, a załoga pontonu przystąpiła do ratowania marynarzy z Ursusa. Akcji ratunkowej nie ułatwiły pogarszające się warunki pogodowe. W efekcie pierwszej morskiej bitwy, która miała miejsce we wschodniej części Adriatyku podczas II wojny światowej, życie straciło wielu marynarzy.
Czas dopłynięcia: – 4 MM z portu Vis