rezerwacje@nautica.pl 12 626 00 36 wew. 12, pon-pt 10-18
Top
 

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej?

BLOG
Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej?

Im bardziej emocjonująco pod wodą, tym większe prawdopodobieństwo, że nieświadomie oddychamy szybciej i zużywamy więcej powietrza. Oczywiście chcemy, żeby ZAWSZE było emocjonująco :). Zatem, co czynić aby oszczędnie zagospodarować swoje 220…a czasem tylko 190 bar?

Jako płetwonurkowie mamy supermoc. Oddychamy pod wodą, co pozwala nam odkrywać nieznane zwykłym „zjadaczom chleba” 70 procent naszej planety. Większość nurkowisk oferuje warunki zupełnie inne niż te, w których się uczyliśmy. Bywa ciemno, zimno, albo są silne prądy. Mało tego – zmieniają nam się preferencje – zostajemy fotografami, robimy uprawnienia do 40 metrów albo kupujemy suchacza. To zmienia wszystko. Opanowanie właściwego, spokojnego sposobu oddychania pomoże odnieść sukces w każdym środowisku — także w życiu na suchym lądzie :).

Kontrolując oddech

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -

Ucząc się nurkować, uczymy się oddychać powoli i głęboko. Ludzie bardzo różnie interpretują te dwa słowa. Zwykle, gdy człowiek słyszy słowa „powoli i głęboko”, ma tendencję do wypełniania płuc do całkowitej pojemności. A przecież nie jest to konieczne podczas nurkowania. Jeśli ćwiczyliście medytację lub jogę, to jest to ten właściwy rodzaj wydajnego oddychania: powolny wdech, powolny wydech. Wyobraźcie sobie teraz, że macie w ustach automat. Weźcie głęboki wdech i wydech. Jak brzmi ten oddech? Czy czujecie jak rozszerza się klatka piersiowa? A może jak napina Ci się przepona? Czy słyszycie swój oddech? Jeśli zauważycie, że zasysacie gwałtownie powietrze, spróbujcie oddychać tak samo jak wtedy, gdy jesteście zrelaksowani.

Oddech w sennym rytmie

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -

Chodzi o sposób oddychania, a nie o nawyki związanych ze snem. Można nauczyć się oddychać tak jak we śnie – powoli, regularnie, w naturalnym i stałym rytmie. Można by pomyśleć, że płytkie wdechy oszczędzają powietrze. W rzeczywistości marnują! Każdy oddech najpierw wprowadza do płuc to powietrze, które pozostało w gardle i tchawicy po ostatnim wydechu. Ma ono wysokie stężenie dwutlenku węgla i niskie stężenie tlenu. Wysokie stężenie dwutlenku węgla wyzwala chęć wzięcia kolejnego oddechu. Głębokie oddechy rozcieńczają to „martwe” powietrze i dostarczają więcej tlenu do płuc. To nie tylko promuje szybszą wymianę gazową, ale także opóźnia chęć wzięcia kolejnego oddechu. Oddychajcie powoli. Zwiększa to wchłanianie tlenu i wydzielanie dwutlenku węgla, ponieważ każdy oddech dłużej pozostaje w płucach. Daje to więcej czasu na przejście cząsteczek gazu między pęcherzykami w płucach a krwioobiegiem.

Najpierw pełny wydech, który eliminuje jak najwięcej dwutlenku węgla, opóźniając tym samym chęć wzięcia kolejnego oddechu. Teraz pełny wdech. Zatrzymanie po wdechu. Trzeba użyć przepony, aby zatrzymać powietrze w płucach przez kilka dodatkowych sekund, jednocześnie utrzymując otwarte gardło. Daje to jeszcze więcej czasu na wymianę gazu. Wzorzec oddychania powinien wyglądać następująco: wydech, wdech, pauza. Wydech, wdech, pauza.

Za każdym razem, gdy opisujemy ten wzorzec oddychania, ktoś mówi: „Czy to nie jest pominięcie wdechu?” Nie jest. Pominięcie polega na wstrzymywaniu oddechu przez zamknięcie nagłośni (jak podczas chrząkania). Trzymanie otwartego gardła pozwala uniknąć tego ryzyka.

Wybierzcie najlepiej dopasowany sprzęt, uczcie się nowych rzeczy

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -

Nowoczesne automaty są zaprojektowane tak, aby z łatwością dostarczać powietrze na powierzchni i na głębokości. W sklepie nurkowym trzeba poszukać takiego, przez który najłatwiej nam się oddycha. Być może będzie potrzebny inny ustnik? Poodwracajcie głowę we wszystkich kierunkach. Warto zainwestować czas, aby znaleźć najlepszy dla siebie automat oddechowy, to tak jak z butami narciarskimi – niedopasowane powodują stres i nie pozwalają się cieszyć sportem. Nasz oddech jest bezpośrednio związany z tym, jak się poruszamy: kiedy poruszamy się szybko, oddychamy szybko. Przetestujcie także pod wodą różne płetwy i buty. Powinniście być w stanie w nich skręcać, obracać, zwalniać, przyspieszać i zatrzymywać się. Jeśli musicie pomagać sobie rękami i poruszać się gwałtownie i chaotycznie, będziecie zużywać więcej powietrza. Tak więc znajdźcie płetwy, które pasują do siły nóg, a wiele to ułatwi w kontroli zużycia powietrza. No i oczywiście serwisujcie sprzęt – trzeba naprawiać nawet małe nieszczelności.

Nasz oddech przyspiesza i pogłębia się z powodu stresu, gdy nurkujemy w nowych lub nieznanych warunkach. Zajęcia z nawigacji, nurkowania z pontonu lub nurkowania w prądzie czy kurs obejmujący znajomość zachowania zwierząt (zwłaszcza rekinów) pomogą kontrolować sytuację, dzięki czemu będziecie bardziej opanowani. No i zróbcie zawsze nurkowanie przypominające, zanim wyjedziecie na safari nurkowe. Dobrze dobrany sprzęt, w połączeniu z umiejętnością zachowania się w prądzie, rozpoznawania zachowań zwierząt, zwiększają nasze kompetencje i pewność podczas nurkowania, co przekłada się na oszczędzanie powietrza.

Dobierzcie właściwą grubość skafandra

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -Niektórym wystarczy pianka short 3mm lub 5mm bez kaptura i rękawiczek. Inni są zmarzluchami. Gdy jest Wam zimno, szybciej oddychacie i zużywacie więcej powietrza. Woda odprowadza ciepło z ciała szybciej niż powietrze. Nurkując w tropikach, zabierzcie ze sobą kamizelkę (żyletę) z kapturem i dodatkowy kostium z lycry, aby móc dowolnie manewrować elementami ubrania i czuć się komfortowo w różnych temperaturach. Podczas nurkowania powtórzeniowego temperatura naszego ciała spada. Pamiętajcie, aby odpowiednio dodać lub zmniejszyć ilość balastu.

Wyważcie się

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -

Obserwując nurków w naszych bazach w Chorwacji i na safari w Egipcie, widzimy, że często mają tendencję do przeważania się. A potem stopniowo, w ciągu tygodnia pobytu zmniejszają ilość balastu. W skrajnych przypadkach powoduje to wahanie pomiędzy 14 a 4 kg… Pamiętajcie, że kiedy macie na sobie mniej balastu, poruszanie się pod wodą będzie łatwiejsze. Praktycznie nie musicie też korzystać z inflatora, czego skutkiem jest mniejsze zużycie powietrza z butli. Trzeba poświęcić trochę czasu i sprawdzić pływalność, dobrać prawidłową ilość balastu. Oczywiście metodę znacie z kursu nurkowania, ale dla przypomnienia zamieszczamy jeden z najlepszych naszym zdaniem sposobów: „na zakończenie nurkowania”. Przy maksimum 50 barach w butli zatrzymujemy się na głębokości 3 metrów, wypuszczamy całe powietrze z jacketu i zaczynamy stopniowo zdejmować balast, po jednej kostce, aż do chwili gdy zacznie nas lekko wyciągać do góry. Dobrze to zrobić na platformie lub tuż przy dnie. Sprawdzamy, czy bez walki utrzymujemy się na 3 metrach i czy kontrolujemy głębokość oddechu. W tych warunkach każdy głębszy wdech zmienia wszystko 🙂 ponieważ natychmiast wynosi nas na powierzchnię.

To wszystko powinno doprowadzić do sytuacji, że Wasz SAC (wskaźnik zużycia powietrza) będzie spadał systematycznie z każdym kolejnym nurkowaniem 🙂 Powodzenia!

Trenuj z nami efektywne oddychanie!

Naszych instruktorów znajdziecie w Nautica Vis Diving Center (w Chorwacji) oraz Nautica Safari (safari w Egipcie). Wyjazdy z nami, na których możecie potrenować wszystkie umiejętności i znakomicie się zrelaksować znajdziecie tu:

Terminy i cennik safari

Jesteśmy również na Facebooku i Instagramie

Udostępnij:

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy wybrać wyjazd nurkowy idealny dla Ciebie!

Jak oddychać pod wodą, by powietrza w butli starczyło na dłużej? -
ZApraszamy na

wyprawĘ Meksyk - Belize

termin 20 stycznia do 3 lutego 2022
  • dla entuzjastów  cenotów, rekinów,  fioletowych formacji koralowych, idealnie błękitnego Blue Hole w Belize i starożytnych miast Majów
  • wyprawę poprowadzi Tomasz Dutkiewicz – fotograf, podróżnik, instruktor nurkowania