Mikronezja – maleńki, wyspiarski kraj w archipelagu Karolin Wschodnich. Celem naszej wyprawy są japońskie wraki, które od 75 lat spoczywają w lagunie Truk – Ghost Fleet. Ich ilość, a także stan w jakim są zachowane wabi fotografów podwodnych, filmowców, nurków rekreacyjnych i technicznych z całego świata. Nurkując na pokrytych rafą koralową wrakach cesarskiej floty, mamy wrażenie, że czas się zatrzymał. Na pokładach stoją czołgi i armaty, ładownie wypełnione są amunicją i częściami zapasowymi uzbrojenia, w kambuzach leżą talerze i butelki po sake. Wydaje się, że przyrządy w maszynowniach nadal wskazują ciśnienie i temperaturę… Tylko stada ryb, które przejęły władanie nad statkami przywracają temu miejscu obecny, rzeczywisty wymiar. Jesteśmy w unikalnym muzeum II Wojny Światowej, wymarzonym miejscu dla pasjonatów nurkowań wrakowych.
Zapraszamy na wspólną przygodę!
Wstępny plan wyprawy
* Program ramowy może ulec zmianie ze względu na czynniki pogodowe lub inne nieprzewidziane okoliczności.
Wylot z innego miasta w Polsce lub samodzielny zakup biletu jest możliwy, prosimy o kontakt.
Nurkowanie
Czy nurkowania wrakowe na Truk wymagają specjalnych kwalifikacji?
Większość wraków laguny leży w przedziale głębokości 15-30 metrów. Aby je odwiedzić, wystarczą uprawnienia AOWD dowolnej organizacji nurkowej. Przy nurkowaniach do głębszych wraków wymagana jest licencja Deep lub uprawnienia techniczne pozwalające na przeprowadzenie nurkowań dekompresyjnych. Ze względu na długie czasy denne, bardzo przydatny jest stopień nurka nitroksowego (ten kurs można zrobić na miejscu u osoby prowadzącej wyjazd).
Baza nurkowa została założona przez Kimiuo Aiseka w 1973 roku, obecnie nadal pozostaje w rękach rodziny Aisek, obsługuje nurków na wszystkich poziomach wyszkolenia, także technicznych, rebreatherowych. Resort zapewnia butle stage oraz nitroks i trimix. Podczas nurkowań wykonuje się głębokie penetracje wraków. Decyzja o poruszaniu się w przestrzeniach zamkniętych i pozbawionych światła naturalnego zależy od wyszkolenia i doświadczenia zespołu nurkowego. Plan nurkowania dostosowuje się zawsze do poziomu uczestników, uwzględniając ich komfort i bezpieczeństwo.
Co zobaczymy?
Wraki laguny Truk, wskrzeszone dla świata nurkowego przez Jacquesa Coustea w latach 60-tych to fascynujące, podwodne muzeum. Zaprezentujmy tylko najlepiej znane nurkom jednostki:
Aikoku Maru głębokość 50m. Eksplozja całkowicie zniszczyła przednią część ładunkową, na pokładzie można obejrzeć dwa działa przeciwlotnicze oraz umieszczoną tam 17 lutego 1994 r. tablicę pamiątkową i pomnik, upamiętniający ofiary operacji Hailstone.
Betty Bomber głębokość 18m. nieuszkodzony bombowiec z dużym wejściem, umożliwiającym pływanie wewnątrz kadłuba. Na zewnątrz można zobaczyć m.in. radio i karabin maszynowy. Niedaleko wraku znajdują się dwa silniki, kilka uszkodzonych myśliwców, duży karabin maszynowy i wyrzutnia torped.
Emily Flying Boat głębokość 18 m. największy wrak samolotu, większość wyposażenia jest nadal na miejscu włącznie z fotelem pilota i tablicą rozdzielczą.
Fujikawa Maru głębokość 30m. Najpopularniejszy wrak, w jego wnętrzu mieszczą się myśliwce „Zero” i karabiny maszynowe. Interesujący warsztat w maszynowni.
Gosei Maru głębokość 30m. Ten niewielki przybrzeżny frachtowiec zatonął z ładunkiem ośmiometrowych torped, głowic i niewypałów. Na kolejnym poziomie można eksplorować maszynownię i pomieszczenia kuchenne. Fotogeniczna, pokryta miękkimi koralami śruba.
Heian Maru leży na 28m. Największy wrak w lagunie. Wybudowany w 1930 r. jako wielki statek pasażerski, przerobiony na statek zaopatrzenia łodzi podwodnych i włączony do sił Marynarki Wojennej w 1941 r. Trafiony torpedą, szybko zatonął z ładowniami pełnymi bomb i części do łodzi podwodnych.
Hoki Maru głębokość 43 m. wybuch podzielił wrak na dwie części, w ładowniach znajdziemy bomby głębinowe, samochody ciężarowe, traktory, ciężki sprzęt budowlany.
I-169 Submari głębokość 43 m. okręt podwodny, który uczestniczył w ataku na Pearl Harbor. W 1944 roku, kiedy rozpoczęła się operacja Hailstone, okręt błyskawicznie zanurzył się pod powierzchnię, ale załoga nie domknęła głównego luku i przedni przedział został zalany. Mimo prób nie udało się uratować załogi. Jedyną osobą ocalałą z załogi tej łodzi podwodnej był kapitan, który w czasie ataku przebywał na wyspie. Po ataku wrak dodatkowo zniszczony przez Japończyków, stracił część dziobową.
Kansho Maru głębokość 30 m. Pod pokładem możemy odwiedzić łatwo dostępną maszynownię, kambuz, zobaczyć łazienki, telegraf , radio, skład rowerów. Można swobodnie wypłynąć otworem na rufie.
Cena
Cena: 3150 $
Przelot Manila – Guam – Truk – Guam – Manila od 6600 PLN.
Cena przelotu z Polski do Manili zależna od dnia rezerwacji, konfiguracji przelotu, taryfy, miasta wylotu.
Istnieje możliwość zakupu biletu lotniczego we własnym zakresie.
Cena zawiera:
- Rozszerzone / wysokie ubezpieczenie KL i NNW obejmujące nurkowania (powietrze + nitroks do 40%), obejmujące zachorowanie na covid oraz koszty kwarantanny i izolacji
- opiekę polskich instruktorów z Nautici
- transfery lotnisko–hotel–lotnisko (miasto tranzytowe + Truk)
- nocleg tranzytowy
- śniadania,
- zakwaterowanie w pokojach dwuosobowych w Resorcie Blue Lagoon, możliwy pokój jednoosobowy za dopłatą
- wycieczkę lądową na Truku
- pakiet nurkowy:
– 7 dni nurkowych – 14 nurkowań, butle z powietrzem, balast (2 nurkowania dziennie rekreacyjne lub techniczne – przy
nurkowaniach technicznych – dochodzą dopłaty za gazy i dodatkowy sprzęt – prosimy o zgłoszenie przy rezerwacji)
– butle z powietrzem,
– balast
Cena nie zawiera (opłaty na miejscu):
- opłaty wylotowej 30 usd (płatne gotówką na lotnisku)
- pozwolenia na nurkowanie 50 usd (płatne gotówką)
- dopłaty do pokoju jednoosobowego 600 usd
- sprzętu nurkowego innego niż wymieniony (możliwość wypożyczenia na miejscu),
- napiwków,
- posiłków innych niż wymienione,
- nitroksu / innych gazów.
Harmonogram wpłat:
I rata przy rezerwacji: 950 USD (potwierdzenie udziału),
II rata 1 czerwca: 1000 USD + 4000 PLN przelot (jeśli rezerwowany w Nautica),
III rata 1 sierpnia: dopłata do całości (USD + PLN)
Numer konta:
Alior Bank S.A. | Swift code (BIC): ALBPPLPW
PLN 32 2490 0005 0000 4530 3070 4274
USD PL 42 2490 0005 0000 4600 4000 9260
Ważne informacje
- paszport – musi być ważny minimum pół roku od daty powrotu, posiadać 2 wolne strony na wizy.
- wiza – Polska została formalnie włączona do Programu Ruchu Bezwizowego – Elektroniczny System Autoryzacji Podróży ESTA jest już dostępny dla obywateli Polski, opłata 14 usd.
- ubezpieczenie od kosztów rezygnacji – koszt 3% ceny imprezy, warunkiem zawarcia ubezpieczenia jest podpisanie umowy zgłoszenia.
- profilaktyka zdrowotna: brak obowiązkowych szczepień, zalecane picie wody butelkowanej i napojów bez lodu, używanie środków odstraszających komary. Sugerujemy przed wyjazdem kontakt z lekarzem medycyny tropikalnej .
- pogoda: wyspa znajduje sią w tropikalnym klimacie oceanicznym, temperatura powietrza ok. 27C, wody 28-30C, zalecana pianka 3-5 mm.
- warunki nurkowania: widoczność 20-30 m., brak prądów, grupy 4-6 osób na jednego przewodnika
- waluta: dolar amerykański. Zalecane jest posiadanie gotówki.
- elektryczność: prąd o napięciu 110/120V, 60Hz, amerykańskie wtyczki
- Covid / obostrzenia / testy: Na dzień dzisiejszy na terytorium Mikronezji wpuszczane są tylko osoby
zaszczepione (min. 2 dawki lub jedna J&J). Ok. miesiąc przed wyjazdem prześlemy informacje
dotyczące ewentualnych testów i obowiązujących obostrzeń.
Zakwaterowanie
W dwupiętrowych budynkach Resortu Blue Lagoon, położonych na obrzeżu wyspy Weno mieszczą się 54 pokoje z łazienkami i balkonami, każdy z klimatyzacją i widokiem na tropikalny ogród, plażę i lagunę. Na terenie hotelu znajduje się centrum nurkowe, z przystani przy hotelu wypływają łodzie na nurkowania. Hotelowa restauracja serwuje dania z ryb i owoców morza.
Szczegółowe informacje i zgłoszenia:
+48 797 025 114