Top

Meksyk – wyprawa nurkowa 2023

BLOG

Fajna wyprawa to błysk szczęścia, poparty dobrą pogodą, dopasowanym składem osobowym, no i oczywiście właściwym ogarnięciem tematu przez organizatora😉
Mieliśmy szczęście!
Wszystko wypaliło i choć pogoda pogrywała sobie z nami przez pierwsze dwa dni, łaskawe słoneczko pojawiło się we właściwych momentach, by oświetlić przez studnie wnętrza cenotów, przypalić nam nosy na plaży i nadać kolorytu różowym jeziorkom Los Colorados.
Cenoty odwiedziliśmy w następującej kolejności: w pierwszym dniu rozpływka w Grand Cenote, następnie Tak Bi Ha i Taak Belum, kolejno Haeven i Tajma Ha, potem Dos Ojos i wreszcie wyczekiwana Angelita i przepiękny Car Wash.
Czy to wyglądało jak na filmikach na You Tube? No, nie zawsze;) Nigdy i nic nie wygląda tak samo… Godna zapamiętania była przepiękna, ruchoma zasłona świateł w Dos Ojos i zadziwiająco gorąca haloklina w Haeven. Jakbyśmy wpłynęli do sauny! Car wash nie zawiódł także i tym razem, choć kolorowe liście lilii są mocno przetrzebione… Zrobiliśmy też kilka nurkowań na różowo-zielonej rafie, która poczęstowała nas bardzo silnym prądem.
Nurkowania przedzieliliśmy wycieczkami do Chichen Itza, destylarni tequili, uroczego miasteczka Valladolid, parku narodowego, a ostatniego dnia przed wylotem wpadliśmy w prawdziwy szał instagramerski nad różowymi solankami 😉
Po godzinnej sesji, podczas której podskakiwaliśmy, przybieraliśmy pozy i biegaliśmy między jeziorkami o barwach od ciepłego pudrowego beżu po barbiowe odcienie różu (przed wyjazdem na wycieczkę wszyscy byli wobec pozowanych zdjęć sceptyczni i powściągliwi, ale po prostu nie mogliśmy się opanować…) popłynęliśmy łodziami na obserwację ptaków, a następnie na farmę krokodyli. Pelikany jadły nam ryby z ręki, a krokodyle jadły nam mięso z patyków. Drobne nieporozumienie związane z wyczuciem momentu, kiedy powinno się puścić patyk, którego drugi koniec tkwi w pysku krokodyla, zostało szybko wyjaśnione. Byliśmy pełni podziwu dla wolontariuszy, którzy hodują i wypuszczają na wolnośc ginące gatunki krokodyli, karmiąc je z datków oraz wspomagając się niewielkimi dotacjami od rządu. Ponad 70% populacji żyjących na wolności krokodyli meksykańskich zostało w ten sposób przywrócone naturze!
Położenie naszego hoteliku blisko 5 Alei pozwoliło nam zwiedzić turystyczny skansen jakim jest Playa. Restauracje droższe i tańsze, uliczne stoiska, plaże przy 5* hotelach i miliony miejsc, w których muza huczy od rana do wieczora. Podobno, jeśli chcesz rozśmieszyć Meksykanina, powiedz mu że znasz Meksyk, bo byłeś kilka razy w Playa…
I faktycznie, żeby zwiedzić Meksyk, trzeba pojechać trochę dalej, do parków narodowych, małych wioseczek, zahaczyć o kolorowy cmentarz i opuszczoną plaże pełną wodorostów.
Ale, jadąc na nurkowania w cenotach, siłą rzeczy trafiasz do Playa. Następnym razem będziemy w Meksyku dłużej i wtedy na pewno się uda WSZYSTKO 😉
Następna wyprawa w styczniu 2025!
rezerwacje@nautica.pl

Miejsca nurkowe Meksyk

następna wyprawa w styczniu 2025!

Co zobaczymy w cenotes?

Jednymi z najpiękniejszych i zapadających w pamięć rzeczy, które tam zaobserwujemy, są: gra światła słonecznego, wpadającego przez otwory w sklepieniach grot, widok zielonej dżungli w otwierających się zapadliskach i ogromne, przywodzące na myśl wnętrza katedr jaskinie, ozdobione koronkami stalaktytów i stalagmitów. W niektórych kawernach można spotkać ryby słodkowodne i żółwie.

Najciekawsze cenotes:

Dos Ojos

Bardzo popularne Dos Ojos może być trochę tłoczne, ale jest to obszerny system, w którym można zrobić dwa nurkowania w tym samym miejscu. Obserwujemy tam spektakularne stalaktyty i stalagmity, a ciekawym przerywnikiem jest wynurzenie się w jaskini nietoperzy.

Dreamgate

Cenote niezwykle bogaty w stalaktyty i stalagmity. Jest jednak nieco węższy, dlatego jest zalecany tylko dla bardziej doświadczonych nurków z dobrą kontrolą pływalności.

Tajma Ha

Świetny jako punkt wyjścia do nurkowania w jaskiniach, bardzo interesujący dla fotografów, jeden z wielu cenotes, w którym haloklina jest bardzo wyraźna

Angelita

Głęboka studnia o stromych ścianach, zapewniająca wyjątkowo oryginalne nurkowanie – na 30 metrach tworzy się gęsta i zwarta warstwa siarkowodoru, zwieńczona „wysepką” pokrytą czarnymi pniami martwych drzew. W chmurze siarkowodoru można zanurkować jak we mgle, a po przejściu przez nią znów znaleźć się w przejrzystej wodzie.

The Pit (El Pit)

Efekty świetlne w tej głębokiej kawernie są niesamowite; Pit oferuje najczystszą wodę, jaką kiedykolwiek widziałeś. Na 15 m. napotykamy na haloklinę, a na 30 m. na warstwę siarkowodoru.
Światło słoneczne dociera do 30 metrów!

Car wash

Nie do uwierzenia, ale to przepiękne miejsce było faktycznie kiedyś wykorzystywane jako myjnia samochodowa. Obszerna i łatwa kawerna z wodą o głębokim, zielonym odcieniu, ze wspaniałą łąka pełną lilii wodnych i żółwi. Dużo tu fotogenicznych kłębowisk drzew i krzewów, wśród których uwijają się stada ryb.

Zapraszamy na wyprawy z Nauticą!

Udostępnij:

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy wybrać wyjazd nurkowy idealny dla Ciebie!